-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48001 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معناي دو آية زير چيست؟ هـَذا بَصـغرُ لِلنّاسِ وهُدًي ورَحمَةٌ لِقَومٍ يوقِنون; مَن عَمِلَ صـَـلِحـًا مِن ذَكَرٍ اَو اُنثيَ وهُوَ مُؤمِنٌ

آيه اول در سورة جاثيه است و متن و ترجمة آن چنين است: هـَذا بَصـغرُ لِلنّاسِ وهُدًي ورَحمَةٌ لِقَومٍ يوقِنون; (جاثيه، 20) اين (قرآن و شريعت آسماني) وسايل بينايي و ماية هدايت و رحمت است براي مردمي كه به آن يقين دارند.

كلمة بصائر جمع بصيرت و به معناي بينايي است، گرچه اين كلمه بيشتر در مورد بينشهاي فكري استعمال ميشود; ولي گاه به تمام اموري كه موجب درك و فهم مطلب است، گفته ميشود و مراد در اين آيه، يا شريعت و يا قرآن است كه در برگيرندة شريعت است.

از اين آيه استفاده ميشود كه آيات روشنگر و شريعت، بينا كننده انسان به سوي هدايت است و هدايت موجب رحمت پروردگار است.

آيه دوم در سوره نحل و غافر ذكر شده است، متن آية سورة نحل و ترجمة آن چنين است. مَن عَمِلَ صـَـلِحـًا مِن ذَكَرٍ اَو اُنثيَ وهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحيِيَنَّهُ حَيوَةً طَيِّبَةً ولَنَجزِيَنَّهُم اَجرَهُم بِاَحسَنِ ما كانوا يَعمَلون; (نحل،97) هر كس عمل صالح كند، در حالي كه مؤمن است، خواه مرد باشد يا زن، به او حيات پاكيزه ميبخشيم و پاداش آنان را به بهترين اعمالي كه انجام دادند خواهيم داد.

بنابراين آيه، راه نجات و سعادت، ايمان و عمل صالح زاييده از ايمان است و در نجات و سعادت، هيچ شرطي نه از نظر سن، نه نژاد، نه جنسيت و نه رتبة اجتماعي وجود ندارد.

نتيجة ايمان و عمل صالح، حيات طيبه (زندگي پاكيزه از آلودگيها، ظلمها، خيانتها، دشمنيها، اسارتها و ذلتها) و پاداش در جهان آخرت است.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 18، ص 169 و ج 12، ص 341، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير الميزان، ترجمة فارسي، ج 18، ص 274 و ج 12، ص 521، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 21، ص 255 ـ 256 و ج 11، ص 389 ـ 395، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.